Rundsnudede henviser til den runde front på de gamle MY-lokomotiver.
MY-lokomotivet er legendarisk i Danmark.
DSB købte i alt 59 lokomotiver af denne type i årene mellem 1954 – 1965, og på Veterantræffet kan man møde en af disse sjældenheder, som i øvrigt har en rig og spændende historie bag sig.
Ikke alene er det delvist dansk bygget, vognkasse, bogierne og noget af den elektriske udrustning, det har også været brugt som eksperimental-tog i forbindelse med indførelse af EDB i togene. Toget blev til lejlighed, udsmykket af en kunster, så det i dag fremstår i en hel unik bemaling, og derfor sommetider benævnes ”Graffiti-toget”. Toget blev leveret til DSB d. 31. august 1957 og har, stort set, været brugt frem til omkring august 1988.
Herefter startede det en karriere som forsøgs-lokomotiv med EDB installeret, indtil 1990, hvor man pillede EDB-udstyret ud igen og toget ”hvilede” sig frem til maj 1992.
Fra 1992 og frem til januar 2000 havde MY 1126 sporadiske opgaver og efter endnu en hvileperiode på nogle år, overtog Dansk Jernbane Klub toget og det er for tiden hjemmehørende i Hundested.
Et sådant MY-lokomotiv er ikke lige til at standse, da det har 1950 HK og vejer på den tunge side af 101 tons. Topfarten er angivet til 133 km/h.
Lokomotivet får følgeskab af en anden gammel kending, nemlig de røde kupévogne, som også kan opleves på Veterantræffet.
Både lokomotiv og kupévogne
kan opleves på træffet
Søndag d. 9. juni
Der er desuden mulighed for at ankomme standsmæssigt til Veterantræffet, med dette tog, som du kan læse mere om her, hvor du blandt andet finder tiderne for toget.
Du kan også læse meget mere om både lokomotiv og kupévogne, på MYveterantogs egen hjemmeside.
På Danmarks Jernbanemuseums hjemmeside kan man se en film fra de første dage, af MY-ernes levetid i Danmark.